Teetseremoonia

Teetseremoonia on rituaalne teejoomine, mille eesmärgiks ei ole lihtsalt enese värskendamine tassi teega, vaid hinge puhastamine ja kooskõlla viimine loodusega.
Teetseremoonia juurde kuuluvad järgmised märksõnad:
WA – harmoonia inimese ja looduse vahel;
KEI – vastastikune austus;
SEI – kord ja puhtus mõtetes ja tegudes;
JAKU – rahuliku meele saavutamine.

Rangele zen-õpetusele sobivalt toimub teetseremoonia peaaegu tühjas tagasihoidlikult kujundatud ruumis või eemal asetsevas majakeses. Ranged reeglid, mis nii toimingu kulgu kui ka vajalikke nõusid puudutavad, teevad stiiliehtsa traditsioonilise teetsremoonia eurooplasele raskesti mõistetavaks.
Teetseremoonia juures pööratakse peent tähelepanu igale detailile. Viimse kui kiviplaadini murus läbimõeldud aed; lihtne teemajake aia sügavuses, mille ukseava on nii madal, et iga külaline peab sisenedes sügavalt kummardama; lihtne, askeetlik ruum, mille põrand on kaetud riisiõlgedest mattidega. Ruumi kaunistab ainult üks tokonoma’sse riputatud kakemono – rullpilt, enamasti maastik, kalligraafia ja vaas lille või õitsva oksaga, tuletamaks meelde aastaaega, antud hetke looduses; arhailised ühelt põlvkonnalt teisele pärandatud tee valmistamise ja serveerimise nõud. Teepaviljon ise on äärmiselt tagasihoidlik ja väike (ca 3x3m), sarnanedes talupoja majale, mis on ehitatud puidust, pambusest ja riisiõlgedest. Tavaliselt ei osale teetseremoonial rohkem kui viis külalist ja neile teed serveeriv nn. teemeister.
Teemajakesse sisenedes tehakse vastastikku kummardus, vaadeldakse vaikides tokonoma’sse asetatud rullpilti ja lilli. Teetseremoonia meister ilmub natuke hiljem, lastes enne külalistel ruumi meeleoluga kohaneda. Ta tervitab kohalolijaid sügava kummardusega ja istub näoga nende vastu. Külalised jälgivad aupaklikult kuidas ta hakkab väljapeetud liigutustega aeglaselt teed valmistama.
Tee valmistamiseks vajalik vesi pannakse suurde nõusse mizusashi. Rohelise teepulbri anumat, mis on kaanega kindlalt suletud, nimetatakse chatsuba. Enne teetseremoonia algust pannakse chatsuba’st vajalik osa teepulbrit väiksesse nõusse chaire, mille vorm ja suurus on tavaliselt sama: kõrgus ca 8cm, silindrilise, kergelt kõhuka kujuga ja suletud elevandiluust kaanega. Hinnalised Seto chaire’d kannavad küljel õrna juuspeent spiraalikujulist mustrit, mis tehakse potikedral niidiga.

Chaire’st jagab teemeister teepulbri teetassidesse – chawan’idesse ning valab sellele kuuma vee peale. Pärast seda segab teed pambuspintsliga kuni see tõmbub roheliseks.
Tee serveeritakse kindlas järjekorras alates aukülalisest. Hiljem toimuv napp vestlus käib nõude päritolu ja ripp-pildi ümber, ega tohi väljuda kunsti teemade ringist.

Chawan on teetsremoonia oluline element. Ettekirjutustele vastavalt peab ta olema hele ja aastajale vastava dekooriga. Madalaid tasse kasutatakse suvel, talvel aga sügavaid, kusjuures eriti külmade ilmade puhul peaks need olema veel paksuseinalised. Sellel jaotusel on praktiline tähtsus – see reguleerib joogi temperatuuri, aga ka sügavam tähendus – inimese püüdlust saavutada kooskõla loodusega.
Chawani juures on tema esteetilisuse kõrval asjatundlja jaoks veel oluline selle haaratavus, pihu sisse mahtumine, mis eurooplase jaoks vaevalt mingit tähtsust omab.

Teetseremoonia esteetika juurde kuulub kaks terminit: wabi, mis tähendab lihtsust, loomulikkust, üksindust, näiteks lihtsa põllulille ilu, käte vahel vormitud keraamilise piaali ebaühtlase vormi võlu ja sabi, mis tähendab nukruse tunnet, näiteks vana ajahambast puretud, tuhmunud teepiaali võlu.